четверг, 10 сентября 2015 г.




Інноваційна технологія «Створення ситуації успіху»
 на уроках в початкових класах
(виступ на методоб’єднанні вчителів початкових класів 

 Головним завданням початкової ланки сучасної загальноосвітньої школи є забезпечення умов для інтелектуального, соціального, морального, фізичного розвитку і саморозвитку кожного учня, що реалізуються через оновлення змісту навчальних програм, методики проведення уроку, форм організації навчально-виховного процесу, в тому числі й створення ситуації успіху навчальної діяльності  учнів  Аналіз анкет учнів і батьків 3 класу «Що заважає мені учитися?» свідчить, що більшість учнів  відповіли на це питання так:
       - мені заважає вчитися те, що батьки мене не контролюють або батьки контролюють мене пізно ввечері, коли я хочу спати                         
       - боюся виконувати домашні завдання, тому що виконаю їх
неправильно                                                                                                   
      - заморююся на уроках                                                                            
      - заморююся після уроків і не хочеться виконувати  домашні
завдання                                                                                                     
      - не люблю уроки математики                                                         -       забуваю про  виконання домашніх завдань                                      
      - важко дається математика                                                                   
      - не вмію переказувати                                                                          
      - не вмію сам  робити висновки                                                            
      Батьки в основному відповідали, що заважають вчитися їх дітям перенавантажені навчальні програми                                                            
     - ніколи надавати допомогу дітям в позаурочний час                            
      Аналізуючи відповіді учнів, можна зробити висновок:  якщо учні мають проблеми з навчанням,  допомогти їм повинні в першу чергу вчителі і батьки.
      Дійсно,  бути підлітком – це великий тягар на  розум кожної дитини. А тим більше у наш час, коли на тендітну голову юної особи лягає стільки неосяжної у цьому віці інформації. Дитина віком 6-10 років щоранку прокидається  о сьомій годині,  виконує тяжку для неї процедуру ранкового збирання до школи, потім вирушає до неї,  «відпрацьовує»  там 5-6 годин (4-5 уроків треба висідити), приходить знесилена додому і знову, сама не розуміючи для чого, сідає вчити уроки. І так робити вона продовжує день у день. Усі говорять їй, що вона повинна вчитись. «Навіщо?», - постає питання перед цією дитиною. Вона намагається знайти відповідь   у своєму розумові, але його недостатньо, щоб відповісти на це запитання. Вона, ще зовсім мала, не має ніякого життєвого досвіду. А він їй дуже потрібний у цей  нелегкий час. Хоча б для того, щоб зрозуміти, що знання їй необхідні, що без них вона не зможе вижити, не зможе стати твердо на свої дві ноги і бути незалежною. Адже знання – це шлях до індивідуальної свободи людини, до спокою… 
Дуже рідко буває, що дитина сама розуміє все це. Тому більшість дітей цього віку не витримують такого навантаження і здаютьс
я

Вони перестають вчити домашні завдання, не слухаються ні батьків, ні вчителів, починають цікавитися зовсім іншими речами і прогулювати уроки, потрапляють у погані, брудні і вульгарні компанії, звідки й набираються шкідливих звичок.   
Щоб цього не сталося, потрібно, щоб їм на допомогу приходили  батьки та вчителі.  Батьки зобов’язані прищепити дитині те, вона повинна вчитись заради самої себе, заради кращого майбутнього. 
Якщо ж батьки не в змозі закласти гарне майбутнє у своїх дітей, то це повинні зробити вчителі.
      Бачачи, що учень має проблеми з навчанням, вчитель повинен поговорити з ним, дізнатись,  у чому причина поганих результатів, і не просто дізнатись, а ще й допомогти учневі дійти до висновку, що він робить неправильно,  навчаючись погано.
      Учитель повинен  володіти  ситуаціями успіху  в навчанні своїх учнів. Адже успіх – це сила, що долає труднощі в бажанні вчитися.
      На мій погляд, завданням кожного вчителя це створення  такої ситуації на кожному уроці, яка буде  спонукати більшість учнів  прагнути до пізнавальної діяльності.
      Як же створити на уроці ситуацію успіху навчання? Допоможе нам Василь Олександрович Сухомлинський, який в своїй роботі «Ситуація успіху в різнорівневому навчанні» стверджував:
       1.Ситуація «Радість, яка збулася» Властива для учнів із високими здібностями, стабільно встигаючими,  хворобливо  переживаючими невдачі.
Завдання  учителя – показати шляхи попередження невдач або причини, джерело невдач, переконувати учня  в можливості претендувати на більш високі досягнення, стимулювати бажання постійно працювати, а не брати штурмом одну  частину завдання.
      2. «Ситуація «Неочікувана радість». Властива для учнів з традиційно невисокими показниками (Ніколи не виходило – і раптом получилося. Виявляється - Я  - можу!
      3. Ситуація «Уявний успіх». Задоволення учнів невисокими досягненнями за можливості мати більш високі досягнення. Завдання учителя -   попередити ситуацію уявного успіху шляхом створення таких умов,  за яких учні підвищуть свої досягнення.
      4. Ситуація  «Сходинка». Ця ситуація  можлива для дітей  різного  рівня здібностей. Просто у кожного буде своя сходинка (наприклад,  контрольна робота з різним рівнем завдань – кожний може зробити стільки, скільки зможе.
5.     Ситуація «Даю шанс». Ця ситуація для всіх.
Але ні одну із ситуацій неможливо створити, якщо не визначити поняття «Я концепція»( Концепція – лат.система поглядів, що виражає певний спосіб бачення. У кожної дитини. цей психологічний стан має як позитивне, так і негативне значення
      Позитивна «Я концепція» -  я подобаюсь,  я здатний,  Я значу – сприяє успіху ефективної діяльності, позитивним проявам особистості.
           Негативна «Я концепція» -  Я не подобаюсь   не здатна,  - заважає  успіху,  знижує результати, сприяє зміні особистості  в негативний бік..
      Отже, учитель повинен намагатися сформувати в учнів    позитивну «Я концепцію».
Якими способами, методами учитель може це зробити?
1.Бачити в кожному учневі унікальну особистість.
2. Створювати особистісні  ситуації успіху, схвалення, підтримки, доброзичливості.
3. Виключити пряме примушування, а также акценти на відставання та інші недоліки дитини.
      При створенні ситуації успіху  діє  закон успішності. Що таке закон успішності?  Це учитель, який сам переживає радість успіху.
      Щасливу людину може виховати тільки щасливий.

      Як я намагаюся створити на уроці ситуацію успіху?
      По-перше, я даю можливість учню пережити ситуацію успіху, своїх особистісних досягнень, порівняти їх тільки з його досягненнями учора і сьогодні (учора ти не зміг   розв’язати  цю задачу, приклад, а сьогодні майже зміг або зміг. Давай я тобі допоможу зробити це до кінця, залишився один крок).
      Для створення ситуації успіху я використовую особливі методичні прийоми, а саме:  зняття тривожності, високу мотивацію, високу оцінку кожного кроку  виконаного завдання (тобто навчити всіх  будь-якому предмету на високому рівні  неможливо, але можна навчити не боятися предмета, а, можливо, і полюбити його.
      Особливим  «тонким» інструментом в роботі учителя є оцінка. (про це ми говорили на попередній педраді).
      Для себе я  виділяю  такі головні функції оцінки: інформаційну, орієнтуючу,   стимулюючу, результативну. Всі види оціночного впливу будуть найбільш ефективні тільки за таких умов:
-         емоційна урівноваженість учителя – в гніві учитель часто буває несправедливим;
-         доброзичливий тон учителя в момент  оголошення оцінки  будь-якого рівня (позитивний чи негативний;
-         перевага позитивної оцінки  над негативною;
-         не покарання оцінкою, а спонукання до дії;
Попередній моніторинг рівня навчання в 3 класі дав можливість будувати опитування таким чином, що учні  із слабкою підготовкою   отримують  завдання репродуктивного рівня  з обов’язковим коментарем учителя і програмуванням на позитивну оцінку. Діти, які працюють на конструктивному рівні,  мають можливість вибрати собі завдання. Теоретичні завдання пропонуються тільки в тому разі,
коли учитель впевнений, що  клас готовий до виконання такого рівня.
Для будь-якого творчого завдання даю чітку інструкцію, а інколи і зразок виконання, що допомагає учням  зрозуміти  і виконати завдання.
       Всі ми  потрапляли в таку ситуацію, коли  учень намагався  виконати складне завдання, яке йому не під силу. Психологи пропонують у  такому випадку  використовувати «ефект Пігмаліона». Ефект Пігмаліона  формулюються таким чином:  якщо до будь-якої події  відноситися, як до реально здійсненої, вона  насправді  здійсниться. Таким  чином ми допомагаємо учню повірити у себе.
      Закінчуючи свій виступ, я хочу  сказати, що всі ми в тій чи іншій мірі займаємося творчістю,  а створення ситуації успіху і творчість – це речі взаємопов’язані.
      Поети Давнього Сходу стверджували: «Учні подібні до фруктового саду, а учитель –  до садівника Спочатку деревця слабкі,   їх життя  повністю залежить від клопітливого  садівника, але потім, зміцнівши, вони ростуть самі і приносять солодкі плоди.






























Комментариев нет:

Отправить комментарий