воскресенье, 13 декабря 2015 г.

Формування самоосвітньої компетентності учнів
(виступ на методоб’єднанні учителів початкових класів)
 Основою нової школи є зовсім нова людина, новий учень, який прагне до саморозвитку та самовдосконалення, уміє самостійно здобувати інформацію, розширюючи свій світогляд. Сьогодні  ми повинні навчити  учнів орієнтуватися в потоці інформації, формувати в них готовність до самоосві
ти.
     Для цього необхідно реалізувати на практиці такі задачі:
    - створити оптимальні умови для виявлення пізнавальної активності учнів;
    - формувати потреби навчатися протягом усього життя. сприяти формуванню вмінь та навичок здобувати знання самостійно за допомогою різних джерел інформації.
      Давайте пригадаємо, що ми знаємо про самоосвітню компетенцію учнів. Я пропоную провести інтерактивну вправу. Давайте поділимося на групи і запишемо на папері слова, з якими асоціюється  поняття самоосвіта учнів.
 Представник  кожної групи  презентує знання групи.
 Розміщуємо записи на дошці та підкреслюємо слова, які є спільними для всіх груп.
САМООСВІТА
, ПОТРЕБА, ЗАДОВОЛЕННЯ, ІНІЦІАТИВА, РЕЗУЛЬТАТ, ЗАЦІКАВЛЕНІСТЬ, АКТИВНІСТЬ, ВИБІР, ІНТЕРЕС, ПІЗНАННЯ.
      А тепер офіційна точка зору на поняття самоосвіта.
Самоосвіта – частина безперервної освіти, це активна пізнавальна
діяльність, яка відбувається за особистої ініціативи людини у формі
колективної чи індивідуальної самостійної роботи щодо оволодіння знаннями.

Отже, ми з вами зараз узагальнили наші знання стосовно поняття самоосвітньої діяльності.
А тепер пропоную звернутися до історії
Вона свідчить, що самоосвіта розвивалася разом із розвитком суспільства. Велику роль у цьому відіграли просвітники XVIII ст.: Г. Сковорода, О. Радищев, Новиков. Усі вони були знайомі з прогресивною літературою Західної Європи, були авторами оригінальних творів, на яких виховувалося багато поколінь. Саме в самоосвіті людина бачила тоді єдину можливість здобувати необхідні знання.  В нормативних документах про школу (Концепція 12-річної середньої загальноосвітньої школи,   Національна доктрина розвитку освіти. Освіта України)  також наголошується на  самонавчанні та самовихованні учнів, готовності та здатності до самоосвіти учнів  впродовж життя
      Отже, потреба в знаннях була тоді і є зараз внутрішньою силою, що стимулює людину до активних дій.
Але для розвитку та поглиблення потреби недостатньо лише її розуміння, повинна бути ще й готовність до самостійної діяльності.
      Основою є, звичайно, глибокі знання, які використовуються як фундамент самостійної діяльності.
• Мотиви, які активізують особистість до самоосвіти.
• Навички самостійного оволодіння знаннями (читання, слухання, спостереження).
• Операції розумової діяльності (аналіз, синтез, порівняння).
• Вибір джерел пізнання форм самоосвіти.
Усі ці компоненти знаходяться в тісному взаємозв’язку.
 Аналіз самоосвітньої діяльності учнів дає можливість виділити в ній етапи діяльності.
 Перед вами модель управління самоосвітою учнів.
Перший етап – етап планування, на якому учні обирають форми й засоби самоосвіти.
На етапі організації учні в залежності від обраної ними форми та засобів самоосвіти здійснюють кроки до її реалізації. Це пошук відповідної інформації. На цьому етапі дуже важливо, щоб учень мав здатність до самоорганізації, вмів мобілізувати себе, раціонально використовувати час, сили, засоби. При цьому вчитель дає рекомендації щодо пошуку та обробки інформації, поради до організації виконання завдань. Функції педагога змінюються від інформативно-контролюючоїкоординуючої.
На етапі реалізації учні безпосередньо працюють з джерелом інформації. Саме під час нього дуже важливо враховувати, наскільки учень підготовлений до такої діяльності, який розумовий потенціал має. Цей етап передбачає також і корекцію роботи.
На етапі аналізу здійснюється контроль за результатами роботи. Дуже важливо, щоб учні мали здатність до самоконтролю, самооцінки, здібність до саморефлексії і корекції. Яка ж задача стоїть перед нами, вчителями, при цьому?
Необхідно пробудити в учнів прагнення займатися самоосвітою, тобто необхідно мати внутрішній мотиваційний фактор. А ефективним мотивом самоосвіти є пізнавальний інтерес, переконання, прагнення до самоствердження.
Пізнавальний інтерес – провідний мотив самоосвіти

 Конфуцій говорив: „Скажіть мені, і я забуду. Покажіть, і я запам’ятаю. Дайте можливість обговорити, і я зрозумію. Дайте можливість навчити іншого, і я дійду до вдосконалення.”

Комментариев нет:

Отправить комментарий